Wist je dat...?

 

  • Mannen bezoeken steeds vaker de schoonheidsspecialist. Meest populaire behandeling onder de mannen is massage
     
  • De Egyptenaren en Romeinen vonden het meest aantrekkelijk: een bleke huid, rode mond en donkere ogen. Daar is in de loop der tijd niet zoveel aan veranderd
     
  • Net als in de modewereld vindt op het gebied van makeup vaak tweemaal per jaar een lancering plaats van een nieuwe productlijn
     
  • De huid kan niet gewend raken aan gebruik van verzorgingsproducten. De huid heeft een continu proces van celvernieuwing. Af en toe een ander product gebruiken kan de huid soms wel op een positieve manier prikkelen
     
  • Aziaten en negroïde mensen hebben over het algemeen een vettere huid en meer melanine (bruin pigment) en houden daarom langer een rimpelloze huid. Ook de melanine beschermt tegen huidveroudering door zonneschade, waardoor met name de Afrikaanse huid later veroudert
     
  • De huid bevat 200.000 zenuwuiteinden en is daardoor zeer gevoelig voor aanraking, druk en temperatuur. Producten spelen daarop in met verschillende texturen. Vingertoppen bevatten maar liefst 2.000 receptoren per cm2 en zijn daarmee het gevoeligst
     
  • De opperhuid (epidermis) is dun, variërend van 0.05 mm op de oogleden tot 1.5 mm op de voetzolen. De hoornlaag, de buitenste laag dode huidcellen, is slechts 1/100e van een millimeter, maar heeft een cruciale functie voor het lichaam, omdat het een zeer ondoordringbare barrière tegen invloeden van buitenaf vormt
     
  • Om producteffectiviteit te meten wordt van geavanceerde methoden gebruik gemaakt: Lasertechnologie voor verandering in rimpeldiepte, metingen van pH, vochtgehalte, vetgehalte, melanine en erytheem van de huid of fotomicroscopie om met infrarood door de huid heen te kijken naar bijvoorbeeld collageen en elastine en 3D beelden van de structuur onder de huid te genereren
     
  • Lichaamsverzorging, en met name gezichtsverzorging, wordt voor een toenemend aantal mannen onderdeel van de dagelijkse verzorging. Van alle gezichtsverzorging die verkocht wordt, is ongeveer 20% voor mannen